Pão de queijo – sýrový chléb

Můj první zveřejněný recept, a není sladký! 🙂

Tuhle dobrotu mě v Austrálii naučili moji brazilští kamarádi, a musím říct, že je to fakt lahoda. Pokud milujete pečivo a sýr, tak jako já, pão de queijo musíte zkusit! Jeho příprava je velice jednoduchá a zvládne to opravdu každý. Navíc nemusíte na nic čekat, těsto nemusí jako u většiny našeho pečiva kynout, a je za pár minut hotovo!

A jako bonus, tyto bochánky jsou bezlepkové. Vyrábí se totiž z maniokové škrobové mouky, která dodává této pochoutce svoji jedinečnost. Pokud nemáte maniokovou mouku, můžete použít tapiokovou (seženete je většinou ve zdravé výživě, nebo na internetu). Co se týče sýra, často se používá mozzarella,  parmazán, a jiné tradiční zrající sýry. Výběr je ale na vás, klidně můžete použít například cheddar, nebo sýr co máte zrovna v lednici. Já používám Parmazán, Grana Padano, či jiný tvrdý sýr z kravského mléka.

Recept můžete poctivě vážit, nebo vyzkoušet hrníčkovou metodu, která je sice tak trochu od oka, ale za to rychlejší. Nemusíte se ale bát. U tohoto receptu nemusíte být zas tak přesní, a můžete si ingredience i poupravit, podle toho, kolik čeho máte doma. Například když nemáte tolik oleje, přidáte na úkor něj trošku více mléka.

Z této dávky jsem udělala cca 24 kousků.

Na přípravu budete potřebovat:

  • 250 g (cca 2 hrnky) maniokové, nebo tapiokové mouky
  • 100 ml (cca 1/3 hrnku) vody
  • 140 ml (cca 1/2 hrnku) oleje / másla  (já používám olivový olej)
  • 120 ml (1/3 hrnku) mléka (nejlépe plnotučné)
  • špetka soli
  • 2 vejce (pokud možno od spoko slepiček)
  • 80 – 100 g (1hrnek) tvrdého sýra (můžete také vyzkoušet kombinaci dvou druhů, například 40g cheddaru a 40 g parmazánu)
  • volitelné: 2-3 stroužky česneku (já ho mám v pečivu ráda, dodá mu příjemnou vůni), pepř

Postup:

  1. Předehřejte si troubu na 180°C.
  2. Vodu, mléko, olej a sůl smícháme v hrnci či na pánvi, a přivedeme k varu. Jakmile směs začne vařit, sundáme z plotýnky.
  3. Do mísy si nasypeme mouku, a k ní nalijeme tekutou směs. Důkladně vypracujeme těsto (pokud máte, můžete použít robota, ať si usnadníte práci). Počítejte s tím, že těsto lepí, a je to tak naprosto v pořádku :).
  4. Těsto nechte chviličku vychladnout (nemusí být vyloženě studené, jde nám jen o to, ať není příliš teplé a nesrazí se v něm vajíčka). Přidáme rozmíchaná vejce a zapracujeme.
  5. Poté přidáme najemno nastrouhaný sýr, případně i rozdrcený česnek a pepř. Vše pořádně propracujeme. Těsto je stále lepkavé, a konzistencí trošku připomíná velmi hustý cottage.
  6. Z hotového těsta můžeme tvarovat kuličky. Já mám ráda spíše drobnější, třeba jako pingpongový míček. (Při pečení ještě naskočí, takže se nemusíte bát, že budou moc malé. Navíc jsou drobnější mnohem lepší, protože Pão de queijo je specifické tím, že je z venku křupavé, a uvnitř měkoučké, lepkavé. A u velkých bochánků by to dle mého názoru nebylo ono…)
    Tady taky poznáte, zda máte správnou konzistenci. Kuličky by měly jít bez problému vyválet, i když těsto lepí. Pokud jej máte moc řidké, nebojte se těsto ještě zachránit, a přidat trochu mouky. Nezapomeňte vše opět pořádně, ale již velmi opatrně zapracovat.
    Pokud se vám kuličky i tak blbě tvarují, můžete si ruce navlhčit vodou, ať se těsto tolik nelepí.
  7. Kuličky skládáme na plech vyložený pečícím papírem. Plechy vložíme do trouby předehřáté na 180°C a pečeme cca 15 – 20 minut, dokud nejsou lehce dozlatova. 
  8. Hotovo! 🙂 Můžete rovnou servírovat! Toto pečivo je jednoznačně nejlepší jíst ještě teplé.

Závěrem:

Pão de queijo je specifické svou lepkavostí, a proto je opravdu nejlepší ho jíst ihned po upečení.  My ho jíme jen tak, bez ničeho. Není k němu nic potřeba, protože sýr už máte uvnitř :). Dobrou chuť!

Tip: V Brazílii si často dávají bochánky do mrazáku, a rozpečou je jen chvíli před konzumací, a tak bych to doporučila i Vám :). Takže pokud Vám nějaké zbydou, šup s nima k ledu. Po rozpečení jsou zase jako čerstvé.

komentářů

  • 29 července, 2020
    Lucie

    Super recept! Díky moc

    Odpovědět

Napsat komentář